1. سخت شدن فرمان: این یکی از بارزترین نشانه‌هاست. اگر حس می‌کنید برای چرخاندن فرمان نیاز به زور بیشتری دارید، به خصوص هنگام دور زدن یا پارک کردن، پمپ هیدرولیک شما ممکن است در حال خداحافظی باشد. مثل این است که از شما بخواهند بدون کمک، یک وزنه سنگین را بلند کنید!

  2. صداهای عجیب و غریب:

  • ناله یا زوزه: وقتی فرمان را می‌چرخانید و صدایی شبیه ناله یا زوزه از زیر کاپوت می‌شنوید، احتمالا روغن هیدرولیک کم شده یا پمپ مشکل دارد. این صدا مثل آه و ناله یک موجود تشنه است!
  • غرغر یا خش‌خش: اگر پمپ در حال خراب شدن باشد، ممکن است صداهای غرغر یا خش‌خش تولید کند، به خصوص وقتی که فرمان تا انتها به یک سمت چرخانده می‌شود.
  1. نشت روغن هیدرولیک: اگر زیر ماشین خود یا اطراف پمپ، لکه‌های روغن قرمز یا قهوه‌ای مایل به قرمز مشاهده کردید، ممکن است پمپ یا شلنگ‌های آن دچار نشتی شده باشند. کاهش سطح روغن هیدرولیک می‌تواند به پمپ آسیب جدی برساند. همیشه حواستان به این “اشک‌های” ماشینتان باشد!

  2. کف کردن روغن هیدرولیک در مخزن: اگر در مخزن روغن هیدرولیک، به جای روغن صاف و یکدست، حباب یا کف مشاهده کردید، نشانه‌ای از وجود هوا در سیستم است که می‌تواند ناشی از نشتی در جایی باشد و به پمپ فشار می‌آورد.

  3. کاهش سطح روغن هیدرولیک: اگر به طور مداوم مجبور به اضافه کردن روغن هیدرولیک هستید، احتمالا نشتی وجود دارد که به پمپ آسیب می‌رساند.

  4. لرزش یا واکنش کند فرمان فرمان ممکنه با تأخیر یا لرزش واکنش نشون بده، که نشونه‌ای از عملکرد ناقص پمپ یا ورود هوا به سیستمه.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بهتر است هر چه زودتر به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و رفع کند. نادیده گرفتن این نشانه‌ها می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌تر و هزینه‌های بیشتر شود. پس، به پمپ فرمان خود اهمیت دهید تا همیشه رانندگی نرم و راحتی داشته باشید!

پمپ هیدرولیک فرمان

علاوه بر پمپ هیدرولیک، چه قسمت‌های دیگری ممکن است خراب شوند؟

سیستم فرمان هیدرولیک از چندین قطعه حیاتی تشکیل شده که هر کدوم ممکنه دچار خرابی بشن. در ادامه، مهم‌ترین بخش‌هایی که باید زیر نظر داشته باشی رو برات توضیح می‌دم: